Coördinatie

  • Voor een goede uitvoering van de activiteiten in het kader van centrummanagement is coördinatie nodig.
  • Als hiervoor één persoon (de Centrummanager) verantwoordelijk is, heeft dit de volgende voordelen:
    • Eén persoon heeft het totaaloverzicht;
    • Werkt vanuit het gezamenlijke belang;
    • Is voor alle partijen het aanspreekpunt;
    • Krijgt een duidelijke opdracht, maakt prestatieafspraken.
  • De keuze voor één persoon als kartrekker betekent overigens niet dat de problemen "over de schutting" worden gegooid. Juist niet, er zal een groter beroep op partijen worden gedaan:
    • De partijen dienen de manager aan te sturen op taken en resultaten;
    • De organisatie van de samenwerkende partijen dient zo te zijn ingericht dat de manager zijn werk optimaal kan doen, qua organisatiegraad en inhoudelijke aansturing;
    • De partijen blijven eindverantwoordelijk voor de eigen taken.
  • De centrummanager heeft de volgende rollen:
    • Lokaal betrokken en deskundig, maar zonder aannemelijk (eigen)belang in het centrummanagement gebied:
    • Intermediair (neutraal) maar wel inhoudelijk betrokken;
    • Onderzoeker (knelpunten opsporen);
    • Centraal aanspreekpunt voor alle partijen;
    • Coördinator (zorgt ervoor dat informatie centraal binnenkomt en is een vraagbaak);
    • Procesbegeleider en –bewaker die overzicht heeft op strategische, tactische en operationele onderwerpen;
    • Adviseur voor de bedrijven, vastgoedeigenaren en voor de gemeente;
  • De Centrummanager begeeft zich op veel niveaus en spreekt zowel de taal van de gemeente, van vastgoedeigenaren en die van ondernemers.